فورد رنجر سوپر دیوتی معرفی شد؛ پیکاپی سختجان برای بیراههنوردی حرفهای
شرکت فورد استرالیا با رونمایی از نسخهای خاص از رنجر تحت عنوان “سوپر دیوتی”، سطح جدیدی از توانایی و استقامت را برای پیکاپهای میانسایز تعریف کرده است. این خودرو که ساخت آن از ابتدا برای آفرود طراحی شده، در برخی جنبهها حتی از فورد F-150 هم عملکرد بهتری دارد.
فورد اعلام کرده که حتی اگر ۶۰۰ کیلوگرم گل و لای به زیر خودرو بچسبد، این پیکاپ همچنان بدون مشکل حرکت میکند—نشان از تمرکز شدید بر عبور از مسیرهای سخت و ناهموار دارد.
طراحی بیرونی؛ استایل خشن و کاربردی
در طراحی رنگر سوپر دیوتی، بهروزرسانیهای قابلتوجهی اعمال شده است: اسنورکل بزرگ، گلگیر و کاپوت با نشان Super Duty، سپر فولادی جلو، آینههای بزرگتر، رینگهای ۱۸ اینچی و تایرهای ۳۳ اینچ، همه و همه نمایی جدیتر و خشنتر به این پیکاپ دادهاند.
بدنه این مدل با استفاده از فولاد مقاومتر در بخشهای کلیدی مانند محل اتصال سیستم تعلیق، پیشرانه و قلاب یدک تقویت شده است. نیماکسل قویتر، دیسک ترمزهای بهبود یافته، دیفرانسیل عقب بزرگتر، صفحات زیرین ضخیمتر، سیستم تعلیق پیشرفتهتر و حسگر وزن روی هر چرخ و قلاب یدک از دیگر بهبودهای فنی هستند.
ظرفیت وزنی و توان یدککشی این مدل نیز به ترتیب ۴.۵ و ۳.۵ تن اعلام شده است. سیستم Pro Backup برای تریلر با ۱۰ حالت پیشفرض و باک سوخت ۱۳۰ لیتری (در مقایسه با ۸۰ لیتر قبلی)، قابلیتهای طول مسیر آن را بهشدت افزایش دادهاند.
مشخصات فنی؛ آماده برای زمینهای سخت
فورد رنجر سوپر دیوتی از یک پیشرانه ۳ لیتری شش سیلندر توربودیزل استفاده میکند. این موتور که بهطور خاص برای استهلاک بالا بازطراحی شده، فاقد سیستم استارت/استاپ است و خنککاری آن نیز بهبود یافته است. قدرت خروجی رسمی هنوز اعلام نشده، اما برآورد رسانههای استرالیا از ۲۵۰ اسببخار قدرت و ۶۰۰ نیوتنمتر گشتاور خبر میدهد که توسط گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک به جعبه انتقال دو سرعته ارسال میشود.
از دیگر امکانات فنی میتوان به قفل دیفرانسیل در هر دو محور، شش حالت رانندگی مختلف (عادی، اکو، یدککشی، شن، گل و لای، سنگلاخ) و دوربینهای پیرامونی بدنه برای دید بهتر در مسیرهای سخت اشاره کرد.
اگر به دنبال پیکاپی هستید که با ویژگیهای آفرودی خود در مسیرهای سخت شما را ناامید نکند، فورد رنجر سوپر دیوتی میتواند در صدر انتخابها باشد. اما در همین بازار، خودروهایی مانند اجاره سانتافه 2016 نیز همچنان برای مسیرهای ترکیبی شهری و جادهای، انتخابی محبوب و پرفروش به حساب میآیند.
مشخصات فنی؛ آماده برای زمینهای سخت
فورد رنجر سوپر دیوتی از یک پیشرانه ۳ لیتری شش سیلندر توربودیزل استفاده میکند. این موتور که بهطور خاص برای استهلاک بالا بازطراحی شده، فاقد سیستم استارت/استاپ است و خنککاری آن نیز بهبود یافته است. قدرت خروجی رسمی هنوز اعلام نشده، اما برآورد رسانههای استرالیا از ۲۵۰ اسببخار قدرت و ۶۰۰ نیوتنمتر گشتاور خبر میدهد که توسط گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک به جعبه انتقال دو سرعته ارسال میشود.
از دیگر امکانات فنی میتوان به قفل دیفرانسیل در هر دو محور، شش حالت رانندگی مختلف (عادی، اکو، یدککشی، شن، گل و لای، سنگلاخ) و دوربینهای پیرامونی بدنه برای دید بهتر در مسیرهای سخت اشاره کرد.
کابین مقاوم و کاربردی
در فضای داخلی، رنجر سوپر دیوتی با نمایشگر لمسی ۱۲ اینچ، دکمههای فیزیکی کنترلی، کفپوشهای وینیل قابل شستشو، صندلیهای پارچهای ضدآب و آویز سقفی با تحمل ۴ کیلوگرم تجهیز شده است. احتمال ارائه نسخه با روکش چرمی نیز در آینده وجود دارد.
زمان عرضه و آمار فروش
این خودرو قرار است در تایلند و برای بازارهای استرالیا، تایلند و نیوزیلند در دو نسخه دوکابین و شاسیدار تک/دو کابین تولید شود. ثبت سفارش از اواخر ۲۰۲۵ آغاز و تحویل از ۲۰۲۶ شروع خواهد شد.
طبق گزارش BestSellingCarsBlog، در سهماهه نخست ۲۰۲۵، بیش از ۱۳ هزار دستگاه فورد رنجر در استرالیا به فروش رسیده که با وجود کاهش ۱۶ درصدی نسبت به سال قبل، همچنان بیش از تویوتا هایلوکس (۱۱ هزار دستگاه) بوده است. ایسوزو D-Max و بیوایدی شارک نیز رتبههای بعدی فروش را دارند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.