چری QQ بازمی‌گردد؛ احیای یک نماد اقتصادی با طراحی مدرن

شرکت چری (Chery) در اوایل دهه ۲۰۰۰ با معرفی سری QQ وارد بازار خودروهای اقتصادی و جوان‌پسند شد. اولین مدل این سری، یعنی QQ3 که در ایران با نام ام‌وی‌ام 110 شناخته می‌شود، در سال ۲۰۰۳ معرفی شد و در همان سال توانست بیش از ۴۰ هزار دستگاه فروش داشته باشد.

این خودرو با قیمت اقتصادی ۲۹,۹۰۰ یوان (حدود ۴,۱۰۰ دلار) به یکی از ارزان‌ترین خودروهای بازار چین تبدیل شد و تا سال ۲۰۱۴ بیش از ۱.۴ میلیون دستگاه از آن تولید شد. بعدها نسخه‌های دیگر مانند QQ6 و QQme نیز به این خانواده اضافه شدند، اما با تغییر شرایط بازار، تولید نسل اولیه متوقف شد.

طراحی مفهومی جدید چری QQ برای سال ۲۰۲۴

پس از گذشت ۱۰ سال از توقف تولید QQ3، اکنون چری تصمیم گرفته با معرفی یک کانسپت مدرن، این نام تجاری نوستالژیک را احیا کند. این خودرو قرار است طی روزهای آینده در نمایشگاه خودرو شانگهای به‌صورت رسمی رونمایی شود.

برخلاف نسل نخست که به دلیل شباهت زیاد به دوو ماتیز مورد انتقاد قرار گرفته بود، کانسپت جدید QQ زبان طراحی مدرن‌تری دارد: بدنه خمیده و مینیمال، رنگ‌آمیزی دوگانه سفید و مشکی، جلوپنجره بسته، لوگوی جدید Qq، چراغ‌های هندسی جلو و عقب، و عدم وجود دستگیره درها از جمله تغییرات چشمگیر در این مدل هستند.

در نمای جانبی، دوربین جانبی جایگزین آینه سنتی شده و رینگ‌ها با طراحی فرم + توجه‌ها را به خود جلب می‌کنند. در بخش عقب نیز طراحی چراغ‌ها هماهنگ با جلو بوده و چراغ ترمز در موقعیتی بلندتر قرار دارد.

خودروهایی مانند QQ، به‌ویژه در فرم برقی، می‌توانند نقشی مهم در آینده حمل‌ونقل شهری بازی کنند. اما در همین بازار، خودروهایی مانند اجاره پژو پرشیا نیز به دلیل فضای کابین مناسب، استهلاک پایین و قیمت قابل رقابت، همچنان از پرفروش‌ترین‌ها در ایران به شمار می‌روند.


دلایل بازگشت چری QQ به بازار چین

بازگشت چری به برند QQ بی‌دلیل نیست. طی سال‌های اخیر، خودروهای کوچک شهری و برقی ارزان‌قیمت محبوبیت زیادی در بازار چین پیدا کرده‌اند. از جمله این محصولات می‌توان به وولینگ هونگ‌گوانگ مینی EV و جیلی شینگیوان اشاره کرد که فروش بسیار بالایی داشته‌اند.

احتمال می‌رود چری با معرفی نسخه نهایی این کانسپت، سهمی از بازار پُررونق خودروهای الکتریکی کوچک و اقتصادی به دست آورد و سری QQ را به‌عنوان یکی از پایه‌گذاران این کلاس، دوباره زنده کند.

🔹 نگاهی به تأثیر تاریخی چری QQ بر بازار خودروهای اقتصادی چین

چری QQ تنها یک هاچ‌بک اقتصادی نبود، بلکه به‌نوعی انقلاب در حمل‌ونقل ارزان‌قیمت شهری در چین را رقم زد. در زمانی که خودروسازی چین هنوز در ابتدای مسیر بود، QQ توانست با قیمت پایین، طراحی ساده و مصرف سوخت پایین، توجه قشر جوان و خانواده‌های کم‌درآمد را جلب کند.

این خودرو نه تنها پایه‌گذار برند MVM در ایران شد، بلکه الهام‌بخش تولید بسیاری از خودروهای اقتصادی در سایر برندها نیز بود. برخی کارشناسان، QQ را با نقش پراید در بازار ایران مقایسه می‌کنند؛ یک خودرو پایه برای شروع رانندگی یا استفاده روزمره در شهر.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *